Jak na digitální detox

Máte nutkání být neustále online? Usínáte a probouzíte se s mobilem u hlavy? Trávíte na telefonu nebo u monitoru několik hodin denně? Pokud jste si odpověděli alespoň na jednu otázku kladně, pak možná právě nastal ten správný čas vyzkoušet digitální detox.

 

Už v roce 2001 se francouzský spisovatel Phil Marso rozhodl upozornit na problémy, jimiž mobilní telefony ovlivňují naši společnost. Proto vyhlásil Světový den bez mobilů. Stalo se tak dávno před nástupem smartphonů, které vliv na naše životy ještě prohloubily.

 

O tom, jak se naše návyky díky mobilním technologiím za posledních 20 let proměnily, svědčí i to, že téměř každý z nás tráví na mobilu, tabletu či počítači několik hodin denně. Podle studie společnosti App Annie z roku 2021 to v případě chytrého telefonu bylo průměrně 4,2 hodiny denně. Z výzkumu Univerzity Palackého v Olomouci zase vyplynulo, že 17 procent dětí a mladistvých ve věku od 11 do 19 let tráví hraním her čtyři a více hodin denně. Bez digitálních technologií si už lidé zkrátka nedokážou život téměř představit.

 

A asi nepřekvapí, že studie na dané téma se také shodují, že nadměrné zírání do obrazovek a neustálé kontrolování telefonů, notebooků a dalších zařízení může mít závažné negativní dopady na naši tělesnou i duševní kondici. Čím dál víc lidí proto sahá po tzv. digitálním detoxu.

 

 

Co je to digitální detox?

 

Zjednodušeně, odpočinek od digitálních technologií. Na určitou dobu si dáte pauzu od používání elektronických zařízení nebo se třeba na čas odpojíte od sociálních sítí. Obyčejně se mezi věci, kterým by se měl člověk vyhnout řadí např.: kontrolování e-mailů, hraní her, procházení sociálních sítí, psaní textových zpráv, používání chytrých telefonů atd.

 

 

Co vám to přinese?

 

Studie jsou zajedno v tom, že odměnou za střídmé používání technologií vám bude lepší soustředění, více volného času, čistší hlava a také kvalitnější spánek.

 

Lepší soustředění

 

Znáte to, časté notifikace a zvukové efekty člověka snadno vyruší. Většina lidí proto během digitálního detoxu okamžitě zjistí, že si více všímá svého bezprostředního okolí a jejich mozek se může mnohem lépe soustředit na plnění úkolů.

 

Méně stresu

 

Pro některé lidi může být příliš mnoho informací stresující. Pokud omezí čtení zpráv, které se na ně valí ze zpravodajských serverů a sociálních sítí, cítí se v offline světě klidnější.

 

Kvalitnější vztahy

 

Když lidi nerozptylují podněty z virtuálního světa, mají více příležitostí věnovat se sobě i lidem kolem sebe. Například bez telefonu u večeře přirozeně začnete v rodině více komunikovat. Jestliže nemáte nos zabořený do smartphonu, možná se ve frontě u pokladny seznámíte s novými lidmi. 

 

 

Jak na to?

 

Pravidla si každý může ušít na míru. Každopádně, když už do toho jdete, držte se plánu. Je pravděpodobné, že to na začátku bude trochu nepříjemné, ale určitě to bude stát za to. Tady je několik našich tipů:

 

1) Omezte používání telefonu ráno po probuzení, večer před spaním a přes den v době jídla.

 

2) Vypněte notifikace aplikací či rovnou odinstalujte ty, bez kterých se obejdete.

 

3) Při detoxu se odhlaste ze sociálních sítí.

 

4) Telefon na noc odkládejte do jiné místnosti. Nebo si alespoň zapněte režim “letadlo”.

 

5) Na emaily odpovídejte jen jednou nebo dvakrát za den.

 

6) Místo každodenního rychločtení online zpráv si jednou za čas kupte tištěné noviny nebo časopisy

 

7) Stanovte si dny v měsíci, které strávíte celé offline.

 

8) Najděte si parťáka se kterým se budete v digitálním detoxu podporovat.

 

 

 

Používejte filtr modrého světla nebo chytré žárovky

 

Ať už se do digitálního detoxu pustíte, nebo ne, doporučujeme ve večerních a nočních hodinách používat tzv. filtr modrého světla. Jde o část viditelného světelného spektra, kterou vydávají např. displeje telefonů, monitory, televize nebo třeba většina zářivek. Potíž je, že pokud jsme modrému světlu vystaveni ve večerních hodinách, negativně to ovlivňuje hladinu melatoninu a tím i kvalitu spánku. Nastavení nočního režimu je přitom otázkou pár kliknutí. U většiny telefonů najdete tuto funkci v nastavení.

Důležitá je i frekvence světla, kterou vyzařují žárovky a zářivky. Řada z nich totiž emituje modré světlo, což ve večerních hodinách není optimální. Vhodným řešením jsou tzv. chytré žárovky, u kterých si teplotu světla nastavíte několika kliknutími na mobilu.

 

 

Poraďte se s ajťákem

 

A i když všem digitální detox doporučujeme, přece jen je dnes kvalitní internet pro většinu z nás nezbytný. Zkuste si proto online ověřit, jaký tarif od nás můžete získat. Všechny naše služby jsou bez závazku. Věříme totiž ve svobodu a férový přístup. Navíc k našim službám získáte Ajťáka na příjmu, který vám poradí se vším, co se točí kolem technologií a elektroniky. Klidně i s dalšími tipy a triky, jak na digitální detox.