Internetové návyky pod lupou: Co děláme na internetu a k čemu používáme AI?

Ani v dnešní digitální džungli videí, sociálních sítí a rychlého scrollování to nevypadá, že by klasické internetové aktivity přišly o své místo na výsluní. Právě naopak. Průzkum mezi uživateli ukazuje, že emailová komunikace a prohlížení webu stále vedou. A ohledně používání AI vás první místo patrně překvapí. 

 

 

Jak vznikl tento průzkum

 

Data první části věnované internetovým návykům pocházejí od Allconnect, který zjišťoval, jak lidé využívají internet. V rámci pravidelného dotazníku sebral data od 1147 respondentů. Výsledkem je pestrý přehled toho, jak vypadá náš digitální den – i týden. Druhá část věnovaná AI pochází z výzkumu renomované agentury Pew Research Center.

 

 

Data přehledně – co děláme na internetu každý den

 

E-mail pořád vede. 9 z 10 dotázaných přiznalo, že jejich prsty denně tančí po klávesnici při odesílání a čtení e-mailů. Tradiční pošta, přestože už dávno není papírová, si zachovává své místo v každodenní digitální rutině. Ani sociální sítě, messengery nebo aplikace pro týmovou spolupráci zatím nedokázaly e-mail vytlačit z prvního místa.

 

Zvědavost je lidská (a internetová). Hned za e-mailem se drží prohlížení a hledání informací - denně se aktivitě věnuje 75 % uživatelů internetu. Ukazuje se, že internet stále zůstává primárně nástrojem poznávání a vyhledávání informací.


Streamování má bronzovou. Více než polovina respondentů (přesněji 55 %) si denně dopřává dávku filmů, seriálů, videí nebo hudby online. Videoobsah táhne, ať už jde třeba o večerní Netflix, Oneplay, oblíbené podcasty nebo ranní playlist. 

 

Peníze pod kontrolou a online. Stejných 55 % lidí používá internet ke správě osobních financí. Každodenní kontrola účtů, převody nebo platby online jsou běžnou praxí. 

 

A těsně za nimi s 52 % popularity se drží sociální sítě a aplikace, které zůstávají místem pro sdílení každodenních okamžiků i rychlý kontakt s přáteli a rodinou.

 

Práce? Ano, ale méně často než každý den. Překvapivě, více než polovina respondentů (51 %) uvedla, že internet k pracovním účelům využívá maximálně několikrát týdně, nikoli denně. Přestože digitální technologie prostupují většinou profesí, každodenní online práce zatím není samozřejmostí pro všechny. Pokud jde o denní využívání internetu k práci, „ruku zvedlo“ 30 % dotázaných.

 

 

Graf - nejčastější aktivity na internetu, kterým se respondenti věnují denně (%)

Graf - co děláme na internetu každý den

 

Co děláme na internetu spíše týdně


Když se výzkumníci zaměřili na frekvenci některých činností v delším časovém horizontu, ukázalo se, že určité aktivity se v běžném dni objevují jen zřídka, ale za týden na ně přece jen dojde.


Nejvíce respondentů (84 %) uvedlo, že alespoň jednou týdně používají internet pro online bankovnictví. Stejně tak 70 % se alespoň jednou týdně přihlásí na sociální sítě. Tento údaj jen podtrhuje, jak významnou roli dnes hrají platformy jako Facebook, Instagram nebo TikTok. Podle dat z konce roku 2023 používá sociální sítě každý měsíc přes 93,5 % všech uživatelů internetu, a celkový počet účtů na sociálních sítích dosáhl téměř 5 miliard.


Zatímco online nakupování je denní rutinou pro 31 % lidí, týdně si tuto aktivitu dopřává téměř 70 %. Většina z nás tak sice nenakupuje každý den, ale online košík čas od času zaplní téměř každý.


A co se týče práce – denně ji na internetu řeší pouze 30 % respondentů, ovšem při pohledu na týdenní využití už číslo stoupá na 51 %. Digitální práce tedy není tak všudypřítomná, jak by se mohlo zdát, ale zároveň se bez ní většina uživatelů neobejde.

 

 

Aktivity, kterým se spíše vyhýbáme


Většina respondentů (71 %) překvapivě uvedla, že internet k hledání práce nepoužívá, nebo jen výjimečně. Většina populace už zkrátka své místo na trhu práce našla. Podobně přes 50 % dotázaných nepoužívá internet ke hraní online her. Ať už z důvodu preferencí, času nebo věku, herní obsah prostě není pro všechny.

 

A ukazuje i určitý rozpor mezi významem digitálních dovedností a deklarovanou realitou – 51 % respondentů přiznalo, že internet k práci využívá jen zřídka nebo vůbec. Přitom podle celosvětových dat až 92 % pracovních míst vyžaduje alespoň základní digitální kompetence.

 

 

Graf - nejméně časté internetové aktivity

Procento respondentů, kteří se daným aktivitám nevěnují nebo věnují jen zřídka.

Graf - čemu se na internetu vyhýbáme

 

 

AI – na co a jak často ji využíváme


Robustní data k tomu poskytuje Pew Research Center, který provedl průzkum mezi 6 tisíci uživateli v USA.
 

Nejčastějším využitím AI jsou SPAM filtry (téměř 80 %), což vlastně nepřekvapí, protože jde o součást každého moderního e-mailového klienta, a tak není třeba žádné úsilí k jeho využití – snad kromě používání e-mailu. Danou funkcionalitu většina z nás s AI vědomě ani nespojuje a je samozřejmě mírně diskutabilní ji do výzkumu zařadit. Přesto jde o velmi důležitou vyhodnocovací funkci běžící na pozadí, která nám e-mailovou schránku chrání od zaplevelení nechtěnnou poštou.

 

Dalším nejoblíbenějším osobním využitím AI jsou virtuální asistenti jako Alexa nebo Siri – přibližně tři z pěti lidí (61,4 %) uvedli, že je využívají mimo pracovní prostředí, zatímco v práci je používá méně než každý třetí (28,9 %). U nás je používání těchto nástrojů méně rozšířené, hlavně z důvodu jazykové bariéry – hlasový asistenti totiž zatím nepodporují češtinu.

 

Podobná čísla se objevila i u algoritmických doporučení například ve formě hudebních playlistů – více než 50 %.

 

U tolik skloňovaných AI chatbotů jejich používání na denní bázi přiznává 10 % lidí a alespoň jednou si je vyzkoušelo už víc než 60 % populace.

 

 

Graf - k čemu nejčastěji využíváme AI

Graf - k čemu používáme AI

Výhodný internet


Můžete mít lepší a výhodnější připojení, než právě používáte? Zkuste si ověřit, jaký tarif můžete získat u nás. Poskytujeme internet na optické síti i nejmodernější 5G internet vzduchem. Mimochodem, všechny naše služby jsou bez závazku.